Tre nya chefer på Region Blekinge

Från vänster: Eva-Lena Sanderberg, Linda Hultén och Hanna Svensson

Ny hälso- och sjukvårdsdirektör i Blekinge

Hanna Svensson, verksamhetsområdeschef i Region Kronoberg, blir ny hälso- och sjukvårdsdirektör i Blekinge. Det beslutet tog regionstyrelsen idag. Därmed blir Hanna Svensson ytterst ansvarig för all hälso- och sjukvård i Blekinge, en verksamhet med närmre 4 000 medarbetare.

Hanna Svensson arbetar idag som verksamhetsområdeschef i Region Kronoberg där hon ansvarar för primärvården, psykiatrin och rehabiliteringen, en verksamhet med cirka 2 000 medarbetare. Hanna Svensson är utbildad socionom, men har arbetat med olika chefsuppdrag sedan år 2012, bland annat har hon varit avdelningschef på akutmottagningen i dåvarande Landstinget Blekinge. Hanna Svensson är bosatt i Backaryd.

– Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Blekinge, det är hemma för mig. Blekinge är en plats med stora möjligheter. Litenheten ger en unik förändringskraft vilket är värdefullt, inte minst i omställningen till den nära vården. Nu ser jag fram emot att få lära känna organisationen och dess medarbetare. Jag ser också fram emot att få möta invånare och höra om deras förväntningar. Öppenhet och transparens är viktiga nyckelord för mig i mitt ledarskap, säger Hanna Svensson som preliminärt tillträder tjänsten som hälso- och sjukvårdsdirektör den 1 september.

Fler chefstjänster tillsatta

Förutom hälso- och sjukvårdsdirektör har regionstyrelsen även utsett ny hr-direktör och en ny kanslichef i regionstaben.

Linda Hultén kommer att efterträda nuvarande hr-direktör Carin Hedqvist som kommer gå i pension under hösten. Linda Hultén är idag hr-chef för förvaltningen regional utveckling, kultur och bildning. Hon har även tillfälligt ansvaret för hr-funktionen i folktandvården. Linda Hultén bor i Karlshamn och har en magisterexamen inom arbetsvetenskap. Hon har haft olika chefstjänster men även arbetat som konsult inom hr-området.

Ny kanslichef i regionstaben blir Eva-Lena Sanderberg som närmast kommer från tjänsten som förvaltningschef för kommunledningsförvaltningen i Lomma kommun. Dessförinnan har Eva-Lena bland annat haft olika chefsuppdrag i Trelleborgs kommun. Eva-Lena Sanderberg bor utanför Trelleborg och är i grunden förvaltningssocionom.

– Det är alltid glädjande att hälsa nya medarbetare välkomna. Denna gång handlar det om strategiskt viktiga befattningar som har stor betydelse i den tuffa situation som Region Blekinge befinner sig i. Deras uppdrag är viktiga i det förändrings- och utvecklingsarbete som pågår och som måste skyndas på, den tuffa situationen till trots, säger regionstyrelsens ordförande Christina Mattisson (S).