Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Hälso- och sjukvårdsdirektör Hanna Svensson lämnar sin tjänst

Region Blekinges hälso- och sjukvårdsdirektör Hanna Svensson har beslutat sig för att omgående lämna sin tjänst.

Hanna Svensson tillträdde tjänsten som hälso- och sjukvårdsdirektör den 4 september 2023, men hon har nu kommit överens med regiondirektör Peter Lilja om att lämna uppdraget omgående.

Peter Lilja beklagar men respekterar beslutet.

-Nu är det viktigt för oss att fortsätta fokusera framåt på de stora förändringar som pågår i hälso- och sjukvården, säger han

Tillfälligt tar nu regiondirektör Peter Lilja över det yttersta ansvaret för hälso- och sjukvården. Målet är att snarast utse en tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör.

-Med tanke på arbetet med den nya organisationen är det av högsta prioritet att en hälso- och sjukvårdsdirektör finns på plats, säger Peter Lilja.