Fem personer som står utomhus. Tre av dem håller i diplom och blommor.

Tre unga entreprenörer får stipendium av Region Blekinge

I dag delade Region Blekinge ut, för tredje året i rad, stipendier till unga entreprenörer i Blekinge. I år gick det till gymnasieleverna Ana Coga, Leila Velic och Maja Svensson.

Stipendiet har ett värde av 15 000 kronor och ger möjlighet att delta vid Emax, en av norra Europas främsta entreprenörskapsutbildningar för ungdomar, den 16-20 juni 2024 vid Chalmers i Göteborg.

Mottagarna av stipendiet har under året gjort en imponderande resa som unga entreprenörer, visat på ledarskap och att de vill fortsätta utvecklas som framtida ledare och företagare. Ana, Leila och Maja har drivit företaget Amanita UF inom Ung Företagsamhet (UF) på Nordenbergsskolan i Olofström. Företagets affärsidé är en multifunktionell kork som är gjord för att passa många olika flaskor. Det är en stilren produkt som är gjord av miljövänligt material. Produkten är en helt egenutvecklad innovation som de dessutom producerar på egen hand, från ax till limpa, i samarbete med industriprogrammet på samma gymnasieskola. Amanita UF vann årets UF företag, Årets Hantverkare och Årets Innovation på den regionala UF mässan och får möjlighet att tävla nationellt.

Region Blekinge har det så kallade regionala utvecklingsansvaret för Blekinges utveckling. Det innebär bland annat att stödja initiativ som ska bidra till ett expansivt näringsliv med god kompetensförsörjning. Att fler unga ser möjligheter att utvecklas i Blekinge är av stor vikt både för näringslivets kompetensförsörjning och regionens befolkningsutveckling.

– Att lyfta fram inspirerande förebilder och visa ungdomar att man kan skapa sig en intressant framtid som entreprenör, det är målsättningen med att dela ut dessa stipendier. Emax är ett event som ger minnen och vänner för livet, det vittnar tidigare deltagare om. Vi hoppas att tjejerna ska göra verklighet av sina ambitioner att fortsätta att utvecklas som entreprenörer här på hemmaplan, säger Catharina Rosenquist, näringslivsstrateg på Region Blekinge.

Statistik från Ung Företagsamhet (UF) i Blekinge

Läsåret 23/24 driver 719 elever i Blekinge och Bromölla UF-företag. Av dem är 292 tjejer och 427 killar.

Anledningen till att det är fler killar som driver UF-företag beror till viss del på att det skett en satsning på de Yrkesförberedande programmen där det finns fler killar - exempelvis Bygg, Industritekniska och Fordon- och Transport.

För män med UF-bakgrund är sannolikheten 60 procent större att starta sitt företag i aktiebolagsform än för de som inte har varit UF-företagare. När det gäller kvinnor med UF-bakgrund är sannolikheten hela 80 procent större att starta företag som aktiebolag än för kvinnor utan UF-bakgrund.

Det gör att det finns en god sannolikhet att vi får se tjejerna starta företag någon gång i framtiden. - Förhoppningsvis väljer de att göra det i Blekinge, säger Catharina Rosenquist.

Juryn bestod av:

Catharina Rosenquist, Region Blekinge