Kommunerna och regionen kraftsamlar gemensamt för att Blekinges befolkning ska växa

Region Blekinge och länets fem kommuner har gjort en överenskommelse om hur samarbetet ska ske för att Blekinges befolkning ska börja växa igen. Överenskommelsen är ett handslag för en nödvändig gemensam kraftsamling.

Statistiska Centralbyråns (SCB) prognos fram till år 2040 visar att Blekinges invånarantal antas sjunka med 1,8 procent, samtidigt som Sveriges invånarantal förutspås växa med 8,7 procent.

- Vi i Blekinge vidtar en rad åtgärder för att vända trenden, och arbetar intensivt för att se till att SCB får fel i sin prognos. Vi stärker Blekinges attraktivitet och gör investeringar för framtiden. Nu har länets kommuner och Region Blekinge fattat viktiga överenskommelser för denna kraftsamling, säger Robert Linden (SD), regionstyrelsens ordförande.

Insatserna inom det dokument som kommunerna och regionerna kommit överens om, ”Kraftsamling för ökad befolkningstillväxt i Blekinge” omfattar tre områden:

• kompetensförsörjning, som inkluderar service för inflyttare, gemensamt utbildningsutbud, kompetensförsörjning för industrin och att främja ökat bostadsbyggande
  • marknadsföring, det vill säga hur vi kan arbeta med en gemensam berättelse om Blekinge, ett så kallat platsvarumärke
  • samverkan, där vi genom bred uppslutning och långsiktighet utvecklar våra samverkansforum.

Vi gör tydliga gemensamma prioriteringar

- Överenskommelsen omfattar en rad insatser inom dessa områden som vi redan jobbar med. Vad som är viktigt nu är att vi blir tydliga med vilka gemensamma prioriteringar vi har. Vi vill säkra att vi drar åt samma håll och får ut maximal effekt av insatserna, säger regiondirektören Peter Lilja.

En av de gemensamma prioriteringarna handlar om länets platsvarumärke, det vill säga hur vi gemensamt och enhetligt berättar om Blekinge. Över 600 personer har bidragit till att ta fram Blekinges platsvarumärke Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Den 21 maj presenterades resultatet, som ska stödja aktörer i länet med inspiration, verktyg och material för att locka hit fler invånare, medarbetare, företag, besökare och studenter.

En annan viktig pusselbit för att Blekinges befolkning ska börja växa igen är att vi är välkomnande och ger god service till besökare och potentiella inflyttare, särskilt de som har den kompetens som efterfrågas av arbetsgivare i Blekinge. Därför bygger kommunerna och regionen nu ett långsiktigt samarbete kring in- och medflyttarservice i hela länet.

Vi vill se ett växande Blekinge

Varje kommun har givetvis ett intresse av att nya invånare väljer att bosätta sig i den egna kommunen, snarare än grannkommunen.

- Vår utgångspunkt för samarbetet är dock att ett växande Blekinge är positivt för alla, och att det finns en utjämningseffekt över tid. En ny invånare i grannkommunen i Blekinge är bättre än en ny invånare i en kommun utanför regionen, slår Robert Lindén fast.

Ett regionalt samarbete förbättrar möjligheten att ge relevant information och service, och därmed öka chansen att personen väljer att leva och bo i en kommun i Blekinge snarare än någon annan plats.

- Projektet ”Live in Blekinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.” har lagt grunden för en samarbetsmodell. Den bygger på att stärka och samordna kommunernas egna funktioner, och utveckla deras kompetens och förmåga, förklarar Peter Lilja.