Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Region Blekinge meddelar Arbetsförmedlingen om varsel

Region Blekinge har i dag meddelat Arbetsförmedlingen om varsel om uppsägning av upp till 90 anställda, något som regionen har en skyldighet att göra.

Syftet är att Arbetsförmedlingen ska kunna planera och underlätta omställning för medarbetare som berörs av uppsägning. Det kan exempelvis vara insatser för att hitta ett nytt jobb eller vidareutbilda sig.

Beslutet om att verkställa varsel av upp till 90 anställda har sedan tidigare fattats av regionstyrelsen, som också har beslutat att vårdpersonal är undantagna från varsel. Bakgrunden till beslutet är behovet att kraftigt minska Region Blekinges kostnader.

Hur många och vilka som kommer att behöva sägas upp är för tidigt att säga. Region Blekinge fortsätter nu arbetet med hur genomförandet av varslet ska gå till och enligt vilken tidsplan. Bland annat ska regionen se över alla verksamheter för att få en helhetsbild av hur varslet ska hanteras på bästa sätt.