Region Blekinge höjer förmågan med förstärkningsambulanser

I början av juni börjar flera förstärkningsambulanser rulla i Blekinge. Syftet med de nya ambulanserna är att stärka Region Blekinges förmåga att hantera större incidenter som till exempel masskadehändelser.

Det handlar om övningsambulanser som byggts om till förstärkningsambulanser för att öka Region Blekinges förmåga vid olika händelser. Bilarna är fullt utrustade med material och sjukvårdsresurser som snabbt kan behöva transporteras ut till exempelvis en masskadeplats.

Resultat av övningar

-Det är något vi har sett när vi utvärderar våra övningar, att det behövs mycket material och utrustning för att hantera större händelser. Nu stärker vi vår förmåga ytterligare genom att säkerställa att verksamheterna får den utrustning de behöver i rätt tid, säger Lisa Stokseth, beredskapsläkare i Region Blekinge.

Förstärkningsambulanserna kommer att vara strategiskt placerade runt om i länet för att snabbt kunna stötta där det behövs. Vid behov kan de även transportera patienter, men det är inte den primära uppgiften.

Hantera farliga ämnen

Införandet av förstärkningsambulanser ökar också regionens förmåga att hantera så kallade CBRNE-händelser. CBRNE står för kemiska (chemical), biologiska, radiologiska, nukleära och explosiva ämnen och förmågan att hantera händelser med farliga kemiska ämnen blir en allt viktigare del av totalförsvaret.

En av ambulanserna kommer dessutom att kunna hantera patienter med svåra smittor.

-Vi har flera förstärkningsresurser i Region Blekinge, detta är ytterligare ett sätt att stärka vår beredskap, säger säkerhetsstrateg Henrik Magnell.