Region Blekinges logotyp på fasaden vid Wämö center.

Region Blekinge höjer beredskapen

Region Blekinge går upp i stabsläge från och med tisdagen den 4 juni. Orsaken är en kombination av händelser, som strejkvarsel i närliggande regioner och Sweden rock festival i Blekinge.

För att öka förmågan att hantera eventuella händelser går Region Blekinge upp i stabsläge från och med klockan 11 tisdagen den 4 juni. Anledningen till den höjda beredskapen är en kombination av faktorer.

Det handlar dels om Vårdförbundets stridsåtgärder som har gällt yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården sedan den 25 april och dels om den strejk som nu bryter ut i flera regioner, bland annat Region Skåne. Även festivalen Sweden rock som kräver en stor beredskap påverkar beslutet att gå upp i stabsläge.

-Genom att höja beredskapen är vi på tårna och följer utvecklingen noga. Vi kan snabbare vidta de åtgärder som kan krävas i olika situationer, säger Mats Berggren, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Blekinge.

Stabsläget gäller tills annat meddelas.

Mats Berggren är tillgänglig för intervjuer med media mellan klockan 15 och 16 idag tisdag.