Så fungerar sommarsjukvården

Under sommarmånaderna drar Region Blekinge som vanligt ner på viss planerad verksamhet och samordnar resurser för att bäst kunna möta de behov som finns. Samtidigt råder övertids- och mertidsblockad i samtliga regioner. Det innebär att sommaren kan bli extra utmanande i år med stora konsekvenser för hälso- och sjukvården.

Sommarbemanningen inom hälso- och sjukvården är alltid en utmaning och 2024 är inget undantag. Klinikerna har något fler bemannade vårdplatser och fler fastanställda sjuksköterskor jämfört med förra året, men trots det riskerar Vårdförbundets konfliktåtgärder att få stora konsekvenser för både medarbetare och patienter.

-Tack vare hårt arbete har vi lyckats minska antalet inhyrda sjuksköterskor för att i stället anställa dem hos oss. Det innebär bland annat att vi kan ha fler vårdplatser öppna jämfört med tidigare år. Men Vårdförbundets konflikt gör planeringen av sommarsjukvården extra utmanande i år där vi har fått arbeta fram ytterligare omfallsplaner för olika scenarier, säger Annika Mellquist, hälso- och sjukvårdschef för området nära vård.

Koncentrerar resurserna

Det handlar bland annat om att resurserna måste koncentreras till akuta operationer och behandlingar för att undvika fara för patienters liv och hälsa. Det kan också handla också om att vissa verksamheter och mottagningar måste ändra öppettider eller stänga.

-Vården ska vara patientsäker, det är grunden för vår planering. Om blockaden fortsätter och det blir strejk i ytterligare regioner, kanske även här i Blekinge behöver vi också ändra vår planering, säger Annika Mellquist

Precis som vanligt är dock målsättningen att alla medarbetare som vill ha sammanhängande semester ska få det. Och precis som vanligt sker vissa förändringar i hälso- och sjukvården under sommaren.

Sommaren 2024

Nedan ser du några exempel. För fullständig information, gå in på 1177.se/blekinge. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

• Under perioden 10 juni–25 augusti kommer vård​centralernas digitala mottagningar i appen Din vård Region Blekinge att tillfälligt vara stängda. Patienter kan kontakta sin vårdcentral under dagtid eller närmsta jourcentral under kvällar och helger. För sjukvårdsrådgivning, ring 1177.
  • Förlossningsvården har samma kapacitet som vanligt under sommarperioden.
  • Cancerrehabiliteringen i Karlskrona stänger veckorna 27-32.

– Blekingeborna kan känna sig trygga med att vi gör allt vi kan för att ha en god och säker sommarsjukvård trots det läge som råder Tveka inte att söka vård vid behov. Är du osäker på till vilken vårdnivå du ska vända dig, går det alltid bra att ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177, säger Annika Mellquist.

Kom ihåg att förnya recept i tid

Under sommaren kan det ta längre tid att få sina recept förnyade, se därför till att se över och eventuellt förnya dina recept i god tid. Du kan förnya dina recept på 1177.se.

Vi kan hjälpa vården

Alla vi som bor i Blekinge kan också bidra till att underlätta för hälso-och sjukvården i sommar, så att den som verkligen behöver vård kan få det. Tänk på att det kan vara du eller din närstående!

Några exempel på vad du kan göra:

• Drick mycket vatten och håll dig i skuggan vid höga temperaturer.
  • Var rädd om dig och ta det försiktigt i sommar så att du inte råkar ut för någon olycka. Ta inga onödiga risker.
  • Se till att ha ett hemma-apotek med det nödvändigaste vid lättare skador.
  • Följ de råd som finns på 1177.se om hur du tar hand om dig själv när du blir sjuk.
  • Ring 1177 eller din vårdcentral om du behöver telefonrådgivning.