Anders Johansson

Anders Johansson blir ny regiondirektör i Blekinge

Regionstyrelsen har idag beslutat att utse Anders Johansson till ny regiondirektör i Blekinge. Anders Johansson är för närvarande kommundirektör i Kristianstad. Han tillträder sitt nya uppdrag senast i november.

– Det är mycket glädjande att Anders Johansson, med all den erfarenhet han besitter, vill vara med och leda Region Blekinge. Jag ser fram emot vårt samarbete, säger regionstyrelsens ordförande Robert Lindén (SD).

Nuvarande regiondirektör Peter Lilja meddelade för lite mer än ett halvår sedan att han lämnar tjänsten så snart en efterträdare är på plats. Nu är rekryteringen av en ny regiondirektör klar. Anders Johansson är 59 år. Han har en examen från Uppsala universitet och tidigt i sin yrkeskarriär arbetade han främst inom it-sektorn. Under de senaste 25 åren har han haft olika chefsuppdrag, både inom privat och kommunal verksamhet. Sedan tre år tillbaka är han kommundirektör i Kristianstad, och han har även varit kommundirektör i Gislaved och kommunchef i Bollnäs.

– Att kombinera mina erfarenheter med den nya utmaningen att leda en region blir spännande, inte minst i Blekinge, som är en unik plats med stora möjligheter. Jag ser mycket fram emot uppdraget, säger den blivande regiondirektören. Anders Johansson är bosatt i Skälderviken i Skåne. Han är gift och har två vuxna barn och barnbarn.

– Eftersom barn och barnbarn finns i närheten av Skälderviken kommer vi bo kvar där, men ha ett veckoboende i Karlskrona.

Anders Johansson tillträder sin tjänst senast den 4 november. Fram till dess kommer Peter Lilja att vara kvar som regiondirektör, ett uppdrag som han har haft sedan år 2011.

Pressbilder på Anders Johansson Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Foto: Kristianstads kommun