Region Blekinges logotyp på fasaden vid Wämö center.

Bemanningen på Blekinges jourcentraler förstärks

Region Blekinge förstärker nu bemanningen på länets två jourcentraler under de tider då flest söker vård. Förändringen innebär en ökad tillgänglighet för invånarna när behovet är som störst.

De senaste åren har det blivit allt svårare att rekrytera sjuksköterskor till länets två jourcentraler i Karlskrona och Karlshamn. Samtidigt är söktrycket väldigt lågt under de tider som är svårast att bemanna.

Öka tillgängligheten

För att lösa bemanningsproblematiken och öka tillgängligheten förändras nu öppettiderna så att de bättre matchar vårdbehovet hos invånarna.

-Vi förstärker bemanningen med ytterligare en sjuksköterska de tider som flest invånare söker vård under jourcentralernas öppettider och då det är viktigast att vi är tillgängliga. På det sättet ökar vi tillgängligheten samtidigt som vi skapar en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Ida Silvare, verksamhetschef för primärvården i västra Blekinge.

Öppettider

Det innebär att de båda jourcentralernas öppettider ändras från klockan 8.00-21.00 till klockan 10.00-19.00 under lördagar, söndagar och röda dagar. Det är alltså dessa tider som flest söker vård på jourcentralerna. Efter klockan 19 är söktrycket mycket lågt.

De nya öppettiderna gäller från och med den 29 juni 2024.