Besked om Sydostlänken innebär stora möjligheter för Blekinge

Under torsdagen meddelade regeringen att Sydostlänken, som ska binda samman Älmhult, Olofström och Blekinge kustbana via järnväg, får byggstart någon gång mellan 2027 och 2029. Region Blekinge välkomnar beskedet som är viktigt för länets fortsatta utveckling.

- Sydostlänken är en viktig infrastruktursatsning som kan bidra till att utveckla Blekinge och göra oss än mer konkurrenskraftiga i Europa. Dagens besked är mycket positivt för Blekinge, säger Fredrik Thomasson (SD), ordförande regionala utvecklingsnämnden

Sydostlänken innebär elektrifiering och ny järnväg mellan Älmhult, Olofström och Blekinge kustbana och regeringens beslut innebär att Trafikverket får förbereda Sydostlänken för byggstart år 2027–2029.

Bidrar till minskade utsläpp

Region Blekinge är med och finansierar Sydostlänken med 115 miljoner kronor ur Länstransportplanen. Den totala sam- och medfinansieringen uppgår till cirka 900 miljoner kronor.

- Sydostlänken gör det möjligt att transportera gods på järnväg i stället för på vägar, vilket bidrar till lägre utsläpp och minskad belastning vägnätet. Den hjälper också näringslivet att uppnå sina miljömål och gör Blekinge till en attraktiv plats för väl nyetableringar som expansion av befintliga företag, säger Mona Glans, regional utvecklingsdirektör.