Person som åker buss

Förändringar i passagerna på Wämö center

Från och med vecka 32 kan patienter eller andra besökare inte längre använda Wämö center som genomfartsled till och från sjukhusområdet. Det här är ett arbete som har pågått sedan 2023 som nu blir verklighet. Region Blekinge gör denna förändring så att besökare och medarbetare ska fortsätta vara trygga och säkra när de befinner sig i våra lokaler.

– Region Blekinge har många verksamheter där ett stort antal både besökare och medarbetare rör sig varje dag. Det händer att obehöriga tar sig in i lokaler där de inte borde vara och för att våra verksamheter ska vara säkra för alla gör vi dessa förändringar, säger säkerhetsstrateg Henrik Magnell.

Det finns många sätt att ta sig runt på sjukhusområdet. Besökare till vården hänvisas till verksamheternas ordinarie ingångar, att följa skyltning utomhus för att nå bland annat huvudentré och till busslinje nummer 9 som går kostnadsfritt mellan Bergåsa station och sjukhusets huvudentré alla vardagar var femte minut. Tidtabell finns vid varje hållplats.

Cafédelen och regionsalen i Wämö Center berörs inte av förändringen.