Vem syns i historien? – pressträff om Kulturarvsforum 2019 och årets kulturarvspristagare

Den 6 november är det dags för Kulturarvsforum 2019. Årets tema är "Vem syns i historien?". Kulturarv Blekinge, ett samarbete mellan Region Blekinge, Blekinge museum, Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg, Slöjd i Blekinge och Blekingearkivet, bjuder in till pressträff.

Vem finns representerad i vår historieskrivning? Vem syns och vem förblir osynlig? Tre föreläsare delar med sig av ett annat perspektiv än det som oftast berättas.

Vid Kulturarvsforum 2019 föreläser Eva Bonde, grundare av och chefredaktör för Sveriges första kvinnohistoriska tidning Historiskan. Christoffer Sandahl, chef på Blekinge museums samlingsenhet kommer berätta om hur man som museum resonerar vid insamling, förvaltning och utveckling av samlingen utifrån vems historia som berättas. Föreningen Femnet ger ett praktiskt exempel på hur kvinnornas historia kan lyftas fram som ett lokalhistoriskt projekt.

Vid Kulturarvsforum kommer också kulturarvspriset 2019 att delas ut. Pristagaren är nu utsedd och kommer medverka vid pressträffen.

Kulturarvsforum äger rum på Ronneby Brunn onsdag 6 november kl 13.00-16.30.

Pressträff

Tid: tisdag 22 oktober kl 11:00