Gymnasieelever är med och påverkar framtidens Blekinge

I arbetet med Blekinges nya regionala utvecklingsstrategi har elever från Chapmangymnasiets samhällsprogram i Karlskrona fått vara med och påverka innehållet. På torsdag den 13 februari presenterar de sitt arbete.

Eleverna ska komma med förslag på hur man kan jobba med hållbar utveckling utifrån några av de utmaningar som Blekinge står inför. Media bjuds in att delta på presentationerna. På plats kommer projektledare Lottie Dahl Ryde finnas tillsammans med elever från Chapmanskolan och deras lärare Martin Trolle och Andreas Thestrup.

Tid: 10 februari kl 10:50

Plats: Chapmanskolan i Karlskrona, ingång Ronnebygatan 22, våning 4, sal W10

En samlad strategi för Blekinges utveckling

Region Blekinge ansvarar för att skapa hållbar regional tillväxt och utveckling som utgår från lokala och regionala förutsättningar. Uppdraget innebär bland annat att ta fram en strategi för Blekinges utveckling tillsammans med kommuner och andra aktörer i länet. Strategin ska fungera som en vägvisare för hur Blekinge ska se ut i framtiden. För att få in ungdomars perspektiv har Region Blekinge samarbetat med gymnasieelever som utifrån ett antal fördefinierade utmaningar har fått arbeta med Blekinges hållbara utveckling.