Stor satsning på kulturella och kreativa företag i Blekinge

I ett industritungt län som Blekinge har företag inom de kulturella och kreativa näringarna haft en uppförsbacke. Men näringen växer och nu gör Region Blekinge en särskild satsning för att skapa ännu bättre förutsättningar för företag inom näringen. Tisdagen den 10 mars hålls ett informationsmöte för personer och företag inom de kulturella och kreativa näringarna, media bjuds in att delta.

På mötet kommer personer och företag från branscher inom kulturella och kreativa näringar att delta tillsammans med representanter från Region Blekinge, Blekinges kommuner, Almi företagspartner, Blekinge Business Incubator och Marginalen bank. Företagarna kommer få information om de erbjudanden och möjligheter till finansiering som finns för just deras bransch. Artisten och låtskrivaren Sofia Loell bjuder på musik med inslag av visa och pop innan och efter mötet.

Tid: tisdagen 10 mars, pressträff kl. 14:30 mötet börjar kl 15:00

Plats: Blekingesalen, Ronnebygatan 22

Kulturella och kreativa näringar

Företag inom den kulturella och kreativa näringen är till största del enmans- eller småföretag. Det är en framtidsbransch som i högre grad utnyttjar digitaliseringen och exporterar mer än genomsnittet. Kulturella och kreativa näringar är viktiga för länet, inte minst genom att de bidrar till att öka Blekinges attraktivitet och innovationsförmåga. Till kulturella och kreativa näringar hör företag inom branscherna arkitektur, bild och form, film, fotografi, konst, mode och litteratur, spel och musik med flera.