Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Barnrättsambassadörer berättar om sitt sommarjobb

För sjätte året i rad finns barnrättsambassadörerna på plats för att göra unga mer delaktiga och få in barnrättstänket i hela Region Blekinge.

Det här är deras sommarjobb, att stötta verksamheterna med ett barnperspektiv utifrån barnkonventionen och egna erfarenheter och komma med inspel.

Sedan den 1 januari 2020 är FN:s konvention om barnets rättigheter svensk lag. Under fyra veckor har de fem barnrättsambassadörerna besökt totalt 12 olika verksamheter i Region Blekinge och några andra organisationer.

-Det känns verkligen som att de lyssnar på oss och att vi kommer med nya perspektiv som de inte har tänkt på tidigare. Det har varit intressant och lärorikt att jobba här, säger Ina Karahalilovic, 17 år.

Vid en pressträff presenterar barnrättsambassadörerna sitt arbete.

Datum och tid: fredagen den 16 juli, klockan 10.00.
Plats: Regionsalen, Wämö center, Karlskrona