Pressinbjudan

Kulturcrew

Internationella barndagen 4 oktober:
Nytt nätverk arbetar för ett rikare kulturliv för barn och unga i Blekinge

Ett nybildat nätverk bestående av Region Blekinge och regionala kultur-verksamheter samarbetar för att barn och unga i Blekinge ska få bättre tillgång till kultur och möjligheter till att själva skapa.

- Nätverket kommer att leda till många spännande samarbeten från olika kulturområden och göra det enklare att ta del av alla projekt och erbjudanden som vi tillsammans skapar för barn och unga i Blekinge, säger Görel Abramsson, kulturstrateg på Region Blekinge.

Ett konkret exempel är en ny webbplats som går live på den internationella barndagen den 4 oktober där samtligas erbjudanden finns samlade. Ett annat exempel är Blekingemodellen som innebär att alla grundskoleelever på skoltid årligen får uppleva minst två scenframträdanden av musik, teater och dans, vilket är unikt i Sverige.

Välkommen till pressträff för att möta nätverket och ta del av vilka satsningar som är på gång för att stärka barn och ungas kulturliv i länet. På plats finns även Kulturcrew med elever från Jändelskolan i Jämjö.

När: måndagen den 4 oktober kl 9.00
Var: Blekingesalen, Ronnebygatan 22, Karlskrona