Pressinbjudan

Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Karlskrona lasarett fyller 100 år

1922 stod de första byggnaderna klara av det som i dag är Karlskronas sjukhusområde vid Bergåsa. 100-årsjubileumet uppmärksammas under vecka 40 med olika aktiviteter, och massmedierna är välkomna att närvara.

Måndagen den 3 oktober, klockan 12.00: Nya föremål stoppas in i väggen

I Wämö centers källarplan finns en lucka i väggen utmärkt med 1922. Innanför luckan finns en cylinder med föremål från byggåret, som man då tyckte skulle sparas till eftervärlden. Luckan öppnades nyligen och den 3 oktober är det dags att lägga in nya föremål i en hälsning till framtiden från 2022, något som bland annat sker under närvaro av regiondirektören Peter Lilja.

Samling för journalister i Wämö centers reception klockan 12.00.

Fredagen den 7 oktober, klockan 10.00: Pressvisning av medicinhistorisk samling

Läkaren Rickard Eitrem visar upp den medicinhistoriska samling som byggts upp under många år i regionen, och som Rickard Eitrem nu organiserat. Samlingen finns i det före detta sjukhuskapellet, byggnad 8, på sjukhusområdet. Spännande saker från förr och berättelser om dem utlovas under cirka 30 minuter plus frågestund.

Samling utanför före detta kapellet klockan 10.00. Kapellet ligger mellan byggnad 7 och byggnad 13, intill Hälsovägen på sjukhusområdet. Parkeringsplatser finns intill första svängen på Hälsovägen när man kommer från Gamla infartsvägen.

Fredagen den 7 oktober, klockan 13.00: Föreläsningar och mingel

Medarbetare i regionen och särskilt inbjudna bjuds på en föreläsning av kulturhistorikern Michael Helgesson, med utgångspunkt i sjukhuset som byggdes på 1920-talet. Även läkaren Rickard Eitrem kommer att medverka med en filmad föreläsning om föremål från den medicinhistoriska samlingen. Det hela äger rum i regionsalen i Wämö center. Efter föreläsningen blir det mingel vid den fotoutställning med bilder från förr som då öppnas.

Välkommen till regionsalen, Wämö center, klockan 13.00.