Pressinbjudan

Bild på en utomhusmiljö, texten 2022 Blekingedagen och Tema Befolkningsutveckling

Pressinbjudan till Blekingedagen 2022 - tema: befolkningstillväxt

Region Blekinge bjuder årligen in till en dag där alla som arbetar med att utveckla Blekinge kan samlas för att föra länet framåt. 2022 äger Blekingedagen rum fredagen den 11 november. Media är välkomna att delta vid evenemanget. Blekingedagen är indelad i ett förmiddags- och ett eftermiddagspass med fokus på hur man kan öka befolkningstillväxten i Blekinge.

Förmiddagens agenda: Var går och står Blekinge

Ur programmet;

• Vad krävs för att skapa engagemang och delaktighet bland unga
  • Ronneby kommun om projektet unga kommunutvecklare som syftar vi att tillvarata ungas engagemang, idéer och perspektiv på utvecklingsfrågor. Efter presentationen kommer det vara en frågestund med några av ungdomarna.

• Inblick/utblick Länk till annan webbplats.
    • - Jämtland/Härjedalen om deras metod för befolkningstillväxt, vi får ta del av deras förändringsresa. Efter föreläsningen följer en diskussion med syfte att hitta en modell som skulle kunna tillämpas i Blekinge

• Hållbar omställnings bidrar till Blekinges attraktivitet
    • Klas Ericson från Business Sweden och Mikael Petersson från Tarkett om en modell för samverkan kring investeringar på lokal, regional och nationell nivå. Följt av paneldiskussion kring samverkan och hur strategiskt arbete med hållbar omställning gör att Blekinge kan växa i antal sysselsatta.
  • Region Blekinges kulturpris 2022 Länk till annan webbplats.
    • Traditionsenligt uppmärksammans årets kulturpristagare för sin förtjänstfulla ooch viktiga insats.

Eftermiddagens agenda; Nu gör vi det!

• Workshop för alla Blekingedagens deltagare.
    • Hur kan vi tillsammans arbeta för att öka Blekinges befolkningstillväxt och bidra till Blekinges attraktivitet?
  • Hur får vi det att hända
    • Årets huvudtalare Marcus Oscarsson, känd från bland annat Nyhetsmorgon där han är politisk kommentator föreläser. Ämnet för Marcus föreläsning är hur tjänstepersoner och politiker i kommun och region kan hitta bästa möjliga samverkan.

Delta på plats eller via webbsändning

Blekingedagen hålls i år på Blekinge Convention center i Ronneby. Om man ej har möjlighet att deltaga fysiskt kan man följa sändningen via Blekingedagens webbsändning. Länken till webbsändningen går att hitta via www.regionblekinge.se/blekingedagen Länk till annan webbplats.

Arrangörer: Regional utveckling, Region Blekinge och Folkhälsa, Region Blekinge tillsammans med årets värdkommun Ronneby

När: fredagen den 11 november klockan 9.30-16:00

Var: Blekinge Convention center, Ronneby eller via webbsändning