Pressinbjudan

Bild på en grönskande trädgård

Välkommen till Region Blekinges grönaste rum!

Den 26 maj inviger arbetsterapin i Karlshamn sin nyrenoverade rehabiliteringsträdgård. Media är välkommen att vara med på invigningen, träffa arbetsterapins medarbetare och få en inblick i trädgårdens betydelse för rehabiliteringspatienter.

När: Fredagen den 26 maj
Plats: Blekingesjukhuset Karlshamn, högra entrén mot Elfsbergsgården byggnad 14

Invigningsprogram:
Kl 10.00
Kevin Ny (C) förste vice ordförande Regionstyrelsen inviger trädgården och ett nytt konstverk avtäcks.
Kl. 10.30
Arbetsterapins medarbetare berättar om hur trädgården används som del i rehabilitering.

Om rehabiliteringsträdgården i Karlshamn

• Rehabiliteringsträdgården i Karlshamn erbjuder en mängd olika träningsmöjligheter och aktiviteter. Den invigdes 1994 och är den enda i Region Blekinge med arbetsterapeutisk inriktning. Andra rehabiliteringsträdgårdar kan ha fokus på psykiatriska diagnoser eller stresshantering.
  • Patienter med olika behov använder trädgården.Inneliggande patienter som behöver träna kognitiva funktioner eller fysiska funktioner i aktivitet. Till exempel stroke- eller amputationspatienter Även patienter från rehabiliteringsklinikens öppenvård tränar i trädgården, exempelvis aktivitetsbalans och ergonomi i aktivitet.
  • Renoveringen har nu gjort det möjligt att träna gång med olika underlag. Man kan även träna gång eller rullstolskörning i lutande plan. Nya omplanteringsbänkar som passar för både rullstolsbundna och stående har anlagts. En ny odlingslåda som ska skapa skugga till gräsmattan där det planeras för hästskokastning med patienterna i sommar. Och en ny lugn plats i skuggan där man kan ta igen sig på en bänk.