Pressinbjudan

Bild på fem ungdomar framför en bakgrund av grönska.

Region Blekinge delar ut stipendier till unga entreprenörer i Blekinge

Torsdag den 1 juni delas stipendier ut till två gymnasieelever i Blekinge som under året gjort en resa som unga entreprenörer, visat på ledarskap och som vill utvecklas som entreprenörer och framtida ledare.

Stipendiet har ett värde av 15 000 kronor och ger möjlighet att delta vid Emax, en av norra Europas främsta entreprenörskapsutbildningar för ungdomar, den 18–22 juni 2023 vid Chalmers i Göteborg.

I samband med utdelningen av stipendierna är massmedierna välkomna att närvara.

Tid: torsdag den 1 juni klockan 11.00.
Plats: Enheten för regional utveckling, Ronnebygatan 22, plan 4, Karlskrona.

Medverkande, förutom gymnasieeleverna: Catharina Rosenquist, näringslivsstrateg på Region Blekinge, som delar ut stipendierna, Mikaela Spogardh från Ung Företagsamhet, personal från kommunernas näringslivskontor och Jonathan Rudman från Emax (via länk).

Om Emax

Emax Sverige är ett entreprenörskapsevenemang som varje år samlar Sveriges främsta unga entreprenörer mellan 18 och 20 år. Syftet är att skapa ett forum för dessa unga människor, ge dem ett försprång och mod att gå ut i näringslivet, ett brett kontaktnät och en insikt i företagandets villkor och möjligheter. Som mottagare av stipendiet blir eleven inbjuden att delta på evenemanget Emax Sverige. Deltagarna får ta del av föreläsningar av inspirerande entreprenörer, fördjupande workshops, stora nätverksmöjligheter och guidning genom hela evenemanget av utbildade coacher.
Emax Sveriges webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Statistik från ung företagsamhet

Läsåret 22/23 slås ett nytt rekord, då hela 729 elever i Blekinge och Bromölla driver UF-företag:

• 301 tjejer och 428 killar driver UF-företag.
  • 431 av eleverna går på högskoleförberedande program.
  • 397 av eleverna går på yrkesprogram.