Pressinbjudan

Elledningar som går över en skogsväg

Blekinges beslutsfattare samlas för att säkra länets energiförsörjning

På tisdag är det uppstart för Kraftkommission Blekinge – ett initiativ från Region Blekinge som samlar beslutsfattare från länets kommuner, Region Blekinge, Länsstyrelsen, Försvarsmakten och flera näringslivsrepresentanter kring möjligheter och utmaningar för att säkra länets energiförsörjning.

Media är välkomna att delta. Vid konferensens slut finns regionstyrelsens ordförande Christina Mattisson (S) och Robert Hedman, strateg energifrågor, Region Blekinge tillgänglig för intervju om initiativet.

Tid: Tisdag 29 augusti kl 13.00-16.30. Intervjutid: 16.00 – 16.45
Plats: Karlshamn, Östra piren, lokal Rio Grande.

– Den gröna omställningen är en central del i arbetet med att skapa en hållbar utveckling för Blekinge, säger Christina Mattisson (S), regionstyrelsens ordförande. Vår attraktionskraft behöver garanteras genom aktiva åtgärder för att få fram el till konkurrenskraftigt pris till de växande behoven i Blekinge. Det ger också möjlighet till sysselsättning i nya branscher.

Ett antal samarbeten presenteras under dagen, exempelvis Blekinge Offshore där ett antal kommuner och Region Blekinge går samman för en dialog kring försvarsintressen och utveckling av vindkraft till havs.

– Kraftkommissionen är en viktig del av Region Blekinges regionala utvecklingsansvar. Genom initiativet ska vi samla länets aktörer för att arbeta mot samma mål och skapa tillväxt och utveckling utifrån Blekinges förutsättningar, säger regiondirektör Peter Lilja.