Pressinbjudan

Vy över Ronneby med Heliga kors kyrka och ån.

Pressträff med Business Blekinge och
Nederländernas ambassadör i Sverige Bengt van Loosdrecht

Nederländernas ambassadör i Sverige, Bengt van Loosdrecht besöker Blekinge på inbjudan av Business Blekinge och Region Blekinge. Besökets syfte är att undersöka möjligheterna till utökat samarbete och fler internationella affärer mellan Blekinges näringsliv, akademi och Nederländerna.

Under två dagar kommer ambassadören tillsammans med representanter från Business Blekinge, Region Blekinge och respektive kommun besöka företag i länet samt Blekinge Tekniska Högskola.

Deltar på pressträffen den 31 maj gör:

• Bengt van Loosdrecht, ambassadör
  • Catharina Rosenquist, näringslivstrateg och ansvarig för Business Blekinge
  • Sophia Ahlin, 1:e vice ordförande och finansregionråd Region Blekinge
  • Angelica Coleman, biträdande chef enheten för Näringsliv och kommunikation Ronneby kommun
  • Johan Brengesjö Vice VD Kockums Maskin

Under pressträffen berättar Catharina Rosenquist om bakgrunden till besöket och det kommer att finnas tillfälle att ställa frågor till ambassadören om hur han ser på möjligheterna att utveckla kontakterna mellan Blekinges näringsliv och akademi och Nederländerna.

Intressant bakgrundsfakta är att ambassadören har familjeband till Kallinge genom sin mamma som är född och uppvuxen i Kallinge. Ambassadörens morfar var VD för Kockums Jernverk, han talar flytande svenska och har tillbringat många somrar i Blekinge.

Varmt välkomna!

Tid: Fredag 31 maj klockan 9.30-10.00

Var: Kockums Maskin i Kallinge, Järnbruksvägen 8

Kontakt: Catharina Rosenquist

Näringslivsstrateg och ansvarig Business Blekinge

Catharina.rosenquist@regionblekinge.se

Tel: 0766-362956

Business Blekinge är ett samarbete mellan länets fem kommuner och Region Blekinge. Arbetet bedrivs i samverkan med länsstyrelsen, högskola, kluster och science parks och Business Blekinge är en regional partner till Business Sweden.

Tre loggor, Region Blekinge, Business Blekinge och Business Sweden