Aktuellt om uppdrag psykisk hälsa

Kraftsamling inledd för äldres psykiska mående

En kraftsamling har inletts för att förbättra äldres psykiska mående i Blekinge. I höst sker en första större nätverkande insats då olika samhällsaktörer möts i en workshopserie.

Vi lever allt längre och andelen äldre personer i befolkningen ökar. Att allt fler lever längre är mycket positivt, men innebär också stora utmaningar. Inom Uppdrag Psykisk Hälsa (UPH) Blekinge har äldres psykiska hälsa identifierats som ett behov att jobba med i form av projektet Mission: Äldres psykiska hälsa där en första kraftsamling nu har inletts.

Syftet med kraftsamlingen är att stödja samhällsaktörer och engagerade personer att gå bakom de givna svaren och hitta nya vägar då äldres psykiska hälsa och livskvalitet berör många delar i samhället.

Som ett första steg i kraftsamlingen möts till hösten olika aktörer från hela samhället i en workshopserie på tre träffar. I worskhopserien lär vi tillsammans om vad som påverkar äldres psykiska hälsa/ohälsa och hur vi som enskilda individer, organisationer eller tillsammans kan förbättra vårt arbete.

Till vår hjälp har vi en processarbetsgrupp som representerar en del av de samhällsaktörerna som möts i kraftsamlingen. De kommer från professionen, föreningslivet och näringslivet och har varit med i utformandet av inbjudan och del av upplägget kring kraftsamlingen.

Processarbetsgruppens deltagare

Inga-Maj Andersson, Nogersunds hembygdsförening

Isabella Berggren, Handelsföreningen i Sölvesborg

Christel Hammar Malmgren, Regionala pensionärsrådets ordförande

Irene Lundén, SPF Sölvesborg, styrelseledamot

Sofia Lindqvist, Sölvesborg-Mjällby Sparbank

Kristina Borén, sjukgymnast, medicinskt ansvarig för rehabilitering, Karlskrona/Ronneby

Marie Persson, psykolog, Minnesenheten, Region Blekinge

Carina Svärd, folkhälsostrateg, Region Blekinge

Projektgrupp

Christina Wieslander, projektledare, Region Blekinge

Christina Hallberg, projektledare, anhörigsamordnare Sölvesborgs kommun

Christina Nordin, mötesplatschef, Sölvesborgs kommun

Processledare

Kajsa Balkfors

Mer information

Klicka här för att komma till mer information om Mission: Äldres psykiska hälsa.

Christina Wieslander, projektledare

Telefon: 0455-73 54 16 eller 073-447 16 30