Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Tillfälliga regler ska snabba på upphandling av skyddsutrustning

Beslut om att upphandla personlig skyddsutrustning och sjukvårdsmaterial behöver kunna fattas mycket snabbt. Därför har regionstyrelsen beslutat om tillfälliga regler vid upphandling.

De tillfälliga reglerna gäller till och med den 30 juni nästa år. Reglerna innebär att styrelsen i dessa fall överlämnar sin beslutsrätt i så kallade igångsättningsbeslut till Region Blekinges strategiska inköpschef, Joakim Kristensson.

Bakgrunden är de speciella förutsättningar som råder under coronapandemin. Samma beslut fattades tidigare i år, men gällde bara till och med den 30 september.

Nationell upphandling av inhyrd personal

Regionstyrelsen även godkänt att Region Blekinge deltar i en nationell upphandling av inhyrd personal. Upphandlingen planeras som en viktig del av regionernas arbete med att bli oberoende av inhyrd personal.

Trafikdirektör utsedd

Regionstyrelsen har vidare utsett Mona Glans som ny trafikdirektör i Region Blekinge. Läs mer i sepatat pressmeddelande.

Beslut om gratis vaccin fastställs av regionfullmäktige

Regionstyrelsen har behandlat ärendet om gratis vaccination mot covid-19 för alla invånare i Blekinge. Slutgiltigt beslut i ärendet fattas av regionfullmäktige den 16 december.