Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Barnrättsambassadörerna tar nya vägar

Deras uppdrag är att bidra med barns och ungas perspektiv i Region Blekinges verksamheter. För sjätte året i rad finns barnrättsambassadörerna på plats för att göra unga mer delaktiga och få in barnrättstänket i hela regionen. I år testar de nya metoder.

Under fyra veckor har de fem barnrättsambassadörerna besökt totalt 12 olika verksamheter. Bland andra kvinnokliniken, habiliteringen, patientnämnden och regional utveckling. Det här är deras sommarjobb, att stötta verksamheterna med ett barnperspektiv utifrån barnkonventionen och egna erfarenheter och komma med inspel.

-Det känns verkligen som att de lyssnar på oss och att vi kommer med nya perspektiv som de inte har tänkt på tidigare. Det har varit intressant och lärorikt att jobba här, säger Ina Karahalilovic, 17 år.

Några verksamheter har med barnperspektivet i nästan allt de gör enligt barnrättsambassadörerna.

-Kultur och bildning och lekterapin är jätteduktiga. Jag är imponerad över hur de aktivt jobbar med barnkonventionen, de har verkligen full koll, säger Matilda Sacklin, 17 år.

Direkta uppdrag

Barnrättsambassadörerna är på regionen för att hjälpa till, för att stötta de olika verksamheterna i att få in barns och ungas perspektiv som en naturlig del i arbetet. Under tidigare år har barnrättsambassadörerna ställt frågor och granskat olika verksamheter. Nytt för i år är att ambassadörerna i förväg fått direkta förfrågningar från verksamheter om vad just de vill ha hjälp med.

-Det är här vi känner att vi kan hjälpa till. Vi vill inte bara peka ut vad som är fel, vi vill bidra till att det blir en förändring genom att genomföra konkreta uppdrag för verksamheterna. Så vill vi förändra uppdraget som barnrättsambassadör, säger Sebastian Näslund, 19 år.

Han är här för andra året i rad och handledare för gruppen vars fyra veckor på Region Blekinge nu är slut. De hoppas och tror att de har gjort skillnad för barnens bästa.

Många beslut som påverkar barn

-Region Blekinge är mycket mer än man tror och väldigt många beslut som tas här påverkar barn och unga. Då är det viktigt att man involverar oss i de besluten, säger Oskar Byggeth, 18 år.

Hasib Rahimi Wilén, också 17 år, håller med.

-Det känns bra att kunna vara med och bidra för att det ska bli bättre.

Barnrättsambassadörernas arbete och slutsatser finns även i en presentation på regionblekinge.se. Länk till annan webbplats.

Här kan du se barnrättsambassadörerna berätta om sitt arbete under en pressträff den 16 juli Länk till annan webbplats.. Vi ber om överseende med dålig ljudkvalitet.

Om barnrättsambassadörerna:

Sedan sommaren 2016 har Region Blekinge tagit emot feriearbetare som arbetar som barnrättsambassadörer. Ungdomarna får lära sig om FN:s konvention om barnens rättigheter, göra studiebesök inom olika verksamheter och ha dialog med både politiker och medarbetare.

Syftet med barnrättsambassadörer är att öka barnrättstänket i regionens verksamheter och samtidigt ge ungdomar mer kunskap om barnkonventionen, Region Blekinges organisation och vårt barnrättsarbete. I år försöker barnrättsambassadörerna spela en mer utvecklade roll i Region Blekinges barnrättsarbete genom att fokusera på att bidra med ett ungdomsperspektiv till de verksamheter som behöver. Detta ger ungdomar möjlighet att vara delaktiga i och påverka regionens arbete kring barn och unga samt regionens barnrättsperspektiv.