Region Blekinges logotyp med bild på Region Blekinges flaggor

Utbrott av hepatit A bland förskolebarn i Ronneby

Sex barn på en förskola och i en förskoleklass i Ronneby har drabbats av sjukdomen hepatit A. Nu erbjuds elever och lärare i berörda klasser vaccination mot sjukdomen.

Utbrottet upptäcktes i veckan. Totalt är sex barn mellan fem och tio år bekräftat smittade och dessa barn hålls nu hemma från skolan och förskolan.

- Hepatit A är en tarmsmitta som oftast sprids genom mat, dryck och kontakt. Det är också så barnen har smittats, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare på Region Blekinge.

För att hindra att smittan sprids vidare erbjuds elever och lärare i berörda klasser vaccination mot hepatit A i morgon fredag. Det sker på Ronneby vårdcentral och berörda barn och vårdnadshavare är informerade.

Ovanlig sjukdom

Ronneby vårdcentral får stöd av andra vårdcentraler i kommunen för att kunna upprätthålla en god tillgänglighet, vilket innebär att patienter kan bli uppringda av andra vårdcentraler.

Hepatit A är en ovanlig sjukdom i Sverige som drabbar cirka 100 personer varje år. Symtomen varierar från person till person och barn upp till fem år får sällan några symtom alls.

- Det vårdnadshavare kan tänka på är att vara noga med handhygienen. Om ovaccinerade barn drabbas av feber, illamående, trötthet eller gulaktig hy bör man kontakta 1177 eller sin vårdcentral, säger Bengt Wittesjö.

Fakta om hepatit A:

• Hepatit A är en inflammation i levern som orsakas av ett virus som finns i avföringen hos personer med infektionen. Viruset kan föras vidare till mat eller vatten om personen inte tvättar händerna noggrant efter ett toalettbesök.
  • Det kan även överföras mellan människor vid mycket nära kontakt.
  • En person med hepatit A är smittsam ungefär två veckor innan de första symtomen har kommit och sedan i en till två veckor efter det.
  • De första symtomen på hepatit A påminner om influensa. Vanliga besvär är huvudvärk, feber, trötthet, illamående, ont i kroppen och minskad matlust.
  • Du kan vaccinera dig mot hepatit A, det är det säkraste sättet att inte bli sjuk.