Bakgrund

Den psykiska hälsan hos barn och unga i Blekinge har försämrats över tid. Samma mönster syns i hela Sverige. En ökande förekomst av stressymptom speglar att ungas förmåga att hantera vardagslivets krav har blivit sämre. Folkhälsomyndigheten kan också visa att trivseln i skolan minskar, elevsammanhållningen har försämrats och allt fler mobbas i skolan. Förskrivningen av antidepressiva läkemedel till unga under 15 års ålder har dessutom ökat kraftigt. Det är tydligt att systemet barnen befinner sig i skapar oönskade resultat i allt snabbare takt.

Det finns ett starkt dubbelriktat samband mellan hälsa och studieresultat. Även skolnärvaro har en stark koppling till båda dessa faktorer. Goda studieresultat kan leda till bättre hälsa och god hälsa ger bättre förutsättningar att nå måluppfyllelse i skolan. Ett gemensamt drag hos de individer i Sverige som faller utanför arbetsmarknaden och hamnar i ekonomisk och social marginalisering är att den resan oftast börjar tidigt och att en tydlig varningssignal är skolmisslyckande. Det finns alltså starka skäl att satsa på hälsofrämjande insatser till barn och unga och flera insatser görs redan av offentliga aktörer, enskilt och i samverkan, för att vända utvecklingen.

Projektet Mission: Psykisk hälsa i skolan har, som namnet antyder, en missionsorienterad ansats. Det innebär bland annat att projektet bejakar problemets komplexa natur och därför strävar efter att arbeta gränsöverskridande. Komplexa problem utmärks av att det finns många olika perspektiv och en hög grad av ömsesidiga beroenden som är svåra att överblicka och kontrollera. Klara Palmberg Broryd skriver i sin bok Komplexitet: ”Att navigera i komplexitet, och att driva utveckling i komplexa system, känns ofta som att ha landat i en helt ny värld utan att ha tillgång till en karta.” Medvetenheten om att det inte finns någon karta att navigera utifrån påverkar genomförandet i alla delar.

Istället för att dela upp problemet i beståndsdelar tittar vi på helheten och hur delarna hänger ihop. Grundläggande är att få kunskap om systemet och helheten. Detta hjälper oss sedan att hitta rotorsaker, bli proaktiva och ta fram åtgärder med mer långtgående effekter än insatser som är symptomlindrande ute i bladverket, långt från rötterna. För att nå dit behöver vi involvera alla delar i helheten.

Vi är övertygade om att det i Blekinges näringsliv, civilsamhälle och akademi finns kompetens och resurser som det offentliga behöver ta del av. Där finns också engagemang och vilja att vara en del i en positiv samhällsutveckling, inte minst på grund av att nämnda sektorer får bära konsekvenser i form av en minskande rekryteringsbas. Projektet vill utöver offentliga aktörer bjuda in dessa sektorer brett och skapa en kraftsamling.

Projektet har två syften:

  1. att med en systemförändrande ansats som utgår ifrån målgruppens behov skapa de bästa förutsättningarna att hållbart främja psykisk hälsa i skolan i Blekinge
  2. att förutsättningarna som projektet bygger upp ska skapa möjligheter att skala upp arbetet för att inom ramen för större nationella och internationella satsningar kunna främja psykisk hälsa hos fler elever och även skolpersonal och vårdnadshavare.

Projektet kommer att

  • samla representanter för målgruppen och aktörer som har en viktig roll i sektorsövergripande forum
  • generera förståelse för systemet och de mekanismer i samhällssystemet som hämmar respektive främjar psykisk hälsa i skolan och relationerna mellan dem
  • gemensamt identifiera rotorsaker till psykisk ohälsa i skolan
  • hålla i en process där aktörerna och målgruppen ges möjlighet att samskapa interventioner och innovationer
  • skapa förutsättningar för bättre sociala relationer, ökad trivsel och trygghet för både elever och personal
  • skapa ett bättre utgångsläge för att skala upp till länsövergripande arbete.

Om arbetssättet missions

Begreppet "missions" myntades av Maria Maccuzatu och fick då spridning i en EU-kontext. Missions är också en del i Blekinges smarta specialiseringsstrategi där målet är att sjösätta missions inom ekologisk hållbarhet. Projektet som beskrivs på denna sida riktar in sig på social hållbarhet och det är en förhoppning att alla initiativ ska kunna lära av varandra och bygga en kapacitet i Blekinge som gör länet konkurrenskraftigt och bättre rustat att hantera komplexa samhällsutmaningar.

I Blekinges smarta specialiseringsstrategi beskrivs missions närmare.
Klicka här för att komma till strategidokumentet. Pdf, 337.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Tabellen nedan är en ansats att beskriva hur det missionorienterade arbetssättet har tolkats för att ta sig an psykisk ohälsa hos barn och unga i det här projektet, i kontrast till hur projekt traditionellt utformas.

Om du läser denna sida i mobiltelefon: scrolla åt sidan för att se hela tabellen nedan.

Missionsorienterat arbetssätt

Från

Till

Effekt

Åtgärda symptom

Adressera rotorsaker

Skapa systemförändring med långvarig effekt

Skriftliga rekommendationer

Utveckla lösningar i praktiskt görande

En uppsättning lösningar som utgår från målgruppens erfarenheter

Förlita sig på experter

Involvera alla intressenter

Gemensamt ägarskap och relationer

Läsa först, göra sen

Lära medan vi gör

Lösningar som skapats från små genombrott och insikter som kan skalas upp

Implementera en enskild åtgärd

Iterativt utveckla och hantera en portfölj av lovande insatser

Öppna upp för banbrytande lösningar som skapar nya infallsvinklar till situationen

Ett engångsprojekt

En växande plattform som levererar resultat både kort- och långsiktigt

Kapacitet byggs hos deltagarna att hantera nya frågor som dyker upp längs vägen

Tabellen ovan är översatt från en engelsk förlaga skapad av Reos Partners.

Hittade du informationen du sökte?