Workshopserie: Kraftsamling för ungas psykiska hälsa i Blekinge

Hur kan vi bättre möta ungas psykiska mående i Blekinge? Under våren 2024 startar ett arbete där vi, med hjälp av olika verktyg, hittar vägar framåt. Tillsammans.

Nedan kan du se en film om projektet, filmad under den första träffen i workshopserien.

Om workshopserien

Projektet Mission: Psykisk hälsa i skolan vill bjuda in dig till att vara med i detta arbete och hoppas att du vill följa med på resan både med ditt professionella och personliga jag. Målet med arbetet är att skapa en plattform där vi bättre förstår varandra och på så sätt kan jobba enat för att kunna möta de behov som finns kring skolbarns psykiska hälsa.

Hur kan vi tillsammans utmana det som inte fungerar och få fler att engagera sig och fortsätta göra skillnad? Under våren 2024 kommer det arrangeras fyra fysiska och digitala träffar där vi använder olika verktyg för att hitta grundorsaker, titta på lösningar och testa innovationer.

Målgrupper är främst politiker, chefer, strateger/utvecklare, praktiker, ideellt aktiva och företagare men även andra intresserade som ser ett värde av att delta och bidra är välkomna. Du kan delta som enskild, med kollega eller som team.

Förutsättningar för att ditt deltagande i workshopserien ska kännas givande för dig är att du

• har ett engagemang för att tillsammans arbeta för förnyelse av hur vi stöttar barn till hälsa
  • har en konkret utmaning/problem du/ni vill medskapa vägar vidare kring
  • ingår i en verksamhet som behöver kopplingar till fler aktörer
  • vill lära tillsammans med andra
  • har vilja att bidra till innovation och något nytt.

Du kan delta som enskild, med kollega eller som team.

Vi hoppas att du vill ta chansen att samverka och göra skillnad tillsammans med andra förändringsledare från flera delar av samhället i vår gemensamma mission.

Anmälan till vårens workshopserie

Sista anmälningsdag för hela workshopserien var den 7 februari, men det är inte för sent att anmäla sig till kommande träffar. För att anmäla dig till återstående träffar, hör av dig till
psykiskhalsaiskolan@regionblekinge.se

Träff 1

Tid och plats: Den 13 februari klockan 09:00–16:00, fysiskt på Telenor

Klicka här för att läsa mer om träff 1.

Klicka här för att se dokumentationen från träffen. Pdf, 12.2 MB, öppnas i nytt fönster.

Träff 2

Tid och plats: Den 13 mars klockan 08:30–12:00, digitalt
Länk till den digitala träffen sänds ut tilll den mailadress som angivits vid anmälan.

Träff 3

Tid och plats: Den 18 april klockan 09:00–16:00, fysiskt på Kreativum, Strömmavägen 28, 374 32 Karlshamn
Klicka här för att se platsen på Google Maps. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Träff 4

Tid och plats: Den 4 juni klockan 08:30–12:00, digitalt

Möteslänkar till de digitala träffarna mailas ut i god tid före respektive möte.

Material från prova-på-workshop

Den 18 december tjuvstartades kraftsamlingen med en första digital prova-på-workshop. Gensvaret var stort och positivt. På den välbesökta workshopen fick de över 60 deltagarna lära sig mer, möta andra engagerade och lyfta sitt perspektiv på hur detta arbete kan göra så stor skillnad som möjligt. Deltagarna fick också ta reda på mer om hur just deras egna och deras organisationers engagemang i vårens process kan se ut.

Klicka här för att läsa mer om prova-på-träffen och se dokumentationen från denna.

Det är inget krav att ha varit med på prova-på-träffen för att få delta i vårens workshopserie.

Kontakt och mer information

Har du frågor och/eller tankar om vem mer som ska bjudas in och vara en resurs för detta arbete?
Hör av dig till projektledarna på psykiskhalsaiskolan@regionblekinge.se eller via kontaktvägarna nedan.

Med vänlig hälsning

Anna Lindeberg och Hilda Ahlstrand