Solnedgång genom vassen

Frukostseminarier

Från och med mars anordnar vi digitala frukostseminarier där vi låter oss inspireras av goda exempel och även delar med oss om vad som händer i Blekinge och vår omvärld på temat barn och ungas psykiska hälsa.

Seminarierna är öppna för alla.

Tider för samtliga seminarier är 08:00–08:45.

Den 6 mars – Tema: Ungas inflytande – vad är nästa steg?

Att involvera unga i beslut som berör dem är en rättighet. Hur arbetar kommuner och regioner just nu? Och vad är på gång i Blekinge?
På detta frukostseminarium ger Oliwer Karlsson från Youth2030 en kort översiktsbild över utvecklingen i landet just nu, Lisa Haglund från Ludvika kommun berättar om deras arbete med högstadieungdomar och Demokratilabb. Fokus är också att lyssna in och dela vad som är aktuellt från kommuner och andra aktörer i Blekinge! Kraftsamling för ungas psykisk hälsa i Blekinge startar i vår upp arbete kring ungas inflytande och vill utforska frågan: Hur kan vi tillsammans utveckla våra former för ungas inflytande?

Den 27 mars – Tema: Ny rapport om barns liv på nätet

Plan International och Telenor släpper tillsammans en rapport som svarar på frågorna: Hur mår egentligen barn på nätet idag och vad borde vuxenvärlden tänka på för att göra livet online så tryggt och trevligt som möjligt?
Andra frågor som täcks i rapporten är: Hur uppfattar barn och unga tryggheten på nätet? Var är det jobbigast att bli utsatt för kränkningar – online eller irl? Vem är det som kränker och hur påverkas barns liv när det sker? Är nätet lika för alla och om inte, hur skiljer det sig?

Förutom att presentera rapporten diskuterar vi specifika utmaningar i just Sydsverige och delger konkreta rekommendationer för hur barns och ungas viktiga vuxna i Blekinge kan ta samtalet vidare – för tryggare barn och unga på nätet.

Den 10 april – Tema: Ungas erfarenheter av ojämlikheter i vardagen

Forskare på Malmö universitet har genomfört ett kvalitativt forskningsprojekt i Skåne där högstadieungdomar deltagit i fokusgrupper om psykisk hälsa utifrån vardagliga utmaningar och vad som skulle kunna göras för att underlätta ungas vardagliga utmaningar. Det här seminariet fokuserar på en del av projektet som utforskar jämlikhet och ojämlikhet i ungas vardag. Vi har dels tittat på hur unga relaterar vardagliga utmaningar till kön, hudfärg och klass samt likheter och skillnader mellan skolor i områden med socioekonomiska utmaningar och områden med goda socioekonomiska förutsättningar när det kommer till deras idéer och förslag på förändringar/insatser.

Den 24 april – Tema: Livsviktiga snack i skolan

Suicide Zero har skapat läromedlet Livsviktiga snack i skolan med utgångspunkt från kapitel 1 och 2, samt det centrala innehållet i olika ämnen i lgr22 (läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet) och riktar sig till årskurs 3–6.
Genom det här läromedlet får eleverna möjlighet att utveckla förmågor som kan ligga till grund för bedömning i alla ämnen. Det vill säga: att diskutera och resonera om känslor genom att använda materialet ger eleverna möjlighet att till exempel utveckla sin kommunikativa förmåga.

Hilda Johnsson, projektledare på Suicide Zero, beskriver läromedlet och dess fyra pelare enligt följande:

Varje pelare består av färdiga lektionsplaneringar som är uppbyggda på tydliggörande pedagogik och med inslag av kooperativt lärande. Tydliggörande pedagogik innebär att alla lektionsplaneringar har en struktur som visar ett tydligt syfte, mål och arbetssätt för både pedagogen, elevhälsan och eleverna genom att ge visuellt stöd.

De allra flesta elever mår bra av förutsägbarhet, tydlighet och struktur. En del i det är fyra animerade filmer som var och en för sig inleder arbetet med respektive pelare. Syftet med filmerna är att ge ett inspirerande stöd till en muntlig introduktion där eleverna också kan se, höra och läsa om vad de ska göra genom att titta på filmerna.

Kooperativt lärande innebär att eleverna arbetar i mindre grupper med ett gemensamt mål. Det som skiljer kooperativt lärande från andra typer av grupparbeten är att det är väl strukturerat och baserat på kunskaper och teorier om hur människor samarbetar. Metoden är vald för att det finns ett gemensamt mål i innehållet samtidigt som var och en av eleverna får ett individuellt ansvar. Materialet ska uppmuntra elever att samspela med varandra och lära sig på ett lustfyllt sätt oavsett förutsättningar. Därför finns ett fysiskt material i form av bland annat ett memory, en emojisnurra och en stor spelmatta där eleverna själva är spelpjäser.

Sammantaget för allt material är att det är språkutvecklande och har många olika användningsmöjligheter på individ- och gruppnivå, vilket gör att pedagoger och elevhälsan kan anpassa materialet utifrån just deras elevgrupp.

Utöver lektionsplaneringar finns en handledning och checklista till pedagoger och elevhälsan, ett informationsbrev att skicka hem till vårdnadshavare samt en film att visa på föräldramöten/skicka hem som förklarar hur materialet används och varför det ska göras i skolan. Syftet med brevet och filmen är att skapa ett bra samarbete mellan skola och hem, då vi vill att många vuxna ska ta ansvar för att vara delaktiga i arbetet med barnens psykiska hälsa.

Dokumentation från seminariet

Klicka här för att ta del av dokumentationen från detta frukostseminarium. Pdf, 1.9 MB, öppnas i nytt fönster.

Den 8 maj – Tema: Hur överkommer vi hinder för samverkan mellan idéburen och offentlig sektor i Blekinge, för alla barns bästa?

Elisabet Johansson, utvecklingsledare på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, berättar om deras rapport Samverkan mellan civilsamhället och Sveriges regioner – det finns outnyttjad potential och delger oss användbara verktyg för samverkan, till exempel Samverkansmodellen.

Vi öppnar därefter upp för ett samtal om hur vi tillsammans kan främja sektorsövergripande samverkan i Blekinge utifrån våra förutsättningar och bygga vidare på och framtidssäkra det vi skapar i projektet.
Ta chansen att lära och få skräddarsydda tips från vår expertmyndighet på området!

Den 22 maj – Tema: En livsviktig början

– insikter och visioner från projektet känslighet

Vad uppstår när det som är kännbart snarare än mätbart får lov att vara det allra viktigaste? När känslan och upplevelsen, snarare än tanken och resultat, får leda vägen. En människa behöver känsligheten. Ett samhälle behöver de känsliga. Det är oftast de allra känsligaste barnen som lyfts bort för att det stora sammanhanget skall fungera. Men tänk om känslighet och att få förtroende för den är en nyckel till barnens välmående? För vad händer om våra barn blir allt okänsligare, allt mer stänger av?

Frågeställningarna och tankarna ovan var Tillitsverkets utgångspunkt när de under tre år tillsammans med flera hundra förskolebarn och lika många pedagoger aktionsforskade på vad som händer när känslighet ses som en positiv mänsklig tillgång. När det lekfulla förhållningssättet leder vägen i lärmiljöer skapade för fantasi, fri lek, inlevelse och känslighet. Svaret är att det har varit OMVANDLANDE. För barnen. För pedagogerna. För de som utvecklat projektet. Stora stunder av förundran. Barn som gör stora språng. Och visar nya sidor av sig. Med varandra.
Vad hände?

Hör vår egen processledare Kajsa Balkfors och hennes syster Stina Balkfors berätta om projektet som de ledde på Tillitsverket och delta i ett samtal om vad det skulle kunna innebära för den psykiska hälsan hos barn och unga i Blekinge.

Klicka här för att komma till frukostseminariet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mötes-ID: 397 155 528 674
Lösenord: kNX9J3

Den 5 juni – Tema: Dans för hälsa

Under vårterminen 2024 har Karlskrona rehabcenter anlitats till att hålla Dans för hälsa på elevens val för högstadieeleverna på Rödebyskolan. Hör fysioterapeuterna Lisa Thornéus och Linda Ax Linderoth berätta om sina erfarenheter.

Klicka här för att komma till frukostseminariet. Länk till annan webbplats.
Mötes-ID: 369 096 812 410
Lösenord: cotvyf

Förslag på teman?

Har du förslag på teman till frukostseminarier, hör av dig till psykiskhalsaiskolan@regionblekinge.se

Hittade du informationen du sökte?