Eldsjälar 2023

Varje år under psykiatriveckan utses eldsjälar inom Blekinge. Tidigare utsågs endast en eldsjäl totalt för länet, men från och med 2023 utses en eldsjäl per kommun. Nedan följer namn, motiveringar och bilder för eldsjälarna 2023.

Karlshamn: Marita Gill

Motivering: "Marita Gill, som tidigare arbetat inom socialtjänsten och äldre- och handikappomsorgen, är en empatisk person som är trevlig mot alla i sin omgivning. Hon har ett stort intresse för att hjälpa och stötta människor och det syns bland annat genom hennes engagemang i Lions verksamheter och hon är den som ligger bakom idén med kolloverksamhet för äldre i Sörgården, en aktivitet som hon fortfarande är med och arrangerar varje år och även själv deltar i. Marita är en initiativrik idésprutare med ett stort engagemang och sprider mycket glädje runtomkring sig."

Marita Gill årets eldsjäl 2023 Karlshamn

Karlskrona: Kristina Borén, länssamordnare inom Uppdrag Psykisk Hälsa (UPH)

Motivering: "2023 års eldsjäl i Karlskrona brinner för att ta sig an den komplexa utmaningen som finns kopplad till att öka den psykiska hälsan för länets invånare. Ett hårt arbete görs för att ställa om fokus till hälsofrämjande insatser och att rusta personer att kunna öka sitt egenvärde och engagemang i den egna återhämtningen. Årets eldsjäl peppar och motiverar och är en stor förespråkare för kvalitet. Hon brinner för att ta sig an komplexa utmaningar och räds inte för att arbeta i motvind. Med stor ihärdighet, visioner och inovationsdriv har årets eldsjäl tagit steg för steg för att förbättra den psykiska hälsan för länets invånare."

Kristina Borén, årets eldsjäl 2023 Karlskrona

Olofström: René Desaix, fritidsledare på Högavångsskolan

Motivering: "René jobbar mellan 07:30–16:00, men bryr sig om ungdomarna även på helgerna och loven. René svarar aldrig med ett 'Nej, jag är ledig.' utan tar sin tid och svarar när ungdomarna och vårdnadshavarna ringer till honom dag som natt. Han lägger ner sin själ i sitt jobb och även på sin fritid. Han ser alla."

René Desaix årets eldsjäl 2023 Olofström

Ronneby: Martin Johansson, samordnare för arbetsplatsförlagt lärande (APL) på gymnasieskolan Knut Hahn

Motivering: "Personen som tilldelas priset som 2023 års eldsjäl i Ronneby är inte rädd för att stå upp och ta de obekväma men nödvändiga samtalen. Såväl på arbetstid som på kvällar och helger är han en ideell famn och samtalsplattform för att arbeta mot den psykiska ohälsan som många unga brottas med i dagens samhälle. Han arbetar med att få unga hemmasittare tillbaka till skolan, deras psykiska mående genomsyrar personens tillvaro och han kan skapa magi med våra ungdomar. Han är länken mellan ungdomen och vuxenvärlden och lämnar ingen individ osedd. Han är en även en inspiration för vuxna att vilja och våga ta steget att vara en förebild för våra barn och ungdomar. Personen arbetar för att bidra till en positiv samhällsutveckling för de individer som är vår framtid, barnen och ungdomarna."

Martin Johansson årets eldsjäl 2023 Ronneby

Sölvesborg: Eva Hellsén, initiativtagare till matbanken Sträck ut en hand

Motivering: "Eva är en verklig eldsjäl och en inspirerande kraft som ständigt sträcker ut en hand till dem i nöd. I en värld där många människor möter svårigheter har Eva och hennes medhjälpare visat att engagemang kan omvandlas till förändring. Genom att öppna Blekinges första matbank, Sträck ut en hand, har Eva och hennes team gått från ord till handling och visat oss alla att med stora hjärtan och outtröttligt engagemang kan vi göra skillnad i våra medmänniskors liv. Deras stöttning från volontärer och sponsorer runt om i Blekinge och hela landet har gjort det möjligt att bistå otaliga människor i trångmål sedan starten 2022. Sträck ut en hand har blivit en kraftfull påminnelse om att ingen av oss ensam kan göra allt, men tillsammans kan vi göra mycket. Med sitt brinnande engagemang och stora hjärta har Eva inspirerat oss alla att sträcka ut en hand och göra skillnad i världen."

Eva Hellsén årets eldsjäl 2023 Sölvesborg