Regional cykelplan för Blekinge 2024-2033

Region Blekinge har en viktig roll i att främja cyklingen i länet och bygga ut cykelinfrastrukturen för en ökad och säker cykling.

Regionala utvecklingsnämnden fattade den 18 juni 2024 beslut om att anta regional cykelplan för Blekinge 2024-2033. Planen är resultatet av ett gemensamt arbete tillsammans med kommunerna och Trafikverket.

Syftet med den regionala cykelplanen för Blekinge är att skapa förutsättningar för planering för ökad cykling i länet. Cykelplanen ska vara ett prioriteringsunderlag för vidare utredning av åtgärder. Genom att peka ut regionalt prioriterade sträckor för åtgärder för utbyggd cykelinfrastruktur främjas på sikt en ökad och säker cykling.

Fyra strategiska insatsområden

Planen innehåller fyra strategiska områden för hur vi långsiktigt ska kunna främja en ökad cykling i länet:

• Cykelinfrastruktur: Planen pekar ut prioriterade sträckor runtom i Blekinge som i första hand ska utredas vidare för vilken typ av infrastrukturåtgärder som bör genomföras, exempelvis nya cykelvägar.
  • Kombinerad mobilitet: Handlar om hur vi bör arbeta för att integrera cykeln i ett större transportsystem, till exempel genom att kunna ta cykeln med på buss och tåg.
  • Turismcykling: Planen innehåller ett förslag till en cykelled som sträcker sig längs med kusten i Blekinge.
  • Beteendepåverkande åtgärder: Det fjärde och sista området handlar om hur länets aktörer kan arbeta för att dels främja en ökad cykling, dels arbeta för att öka trafiksäkra beteenden.

De kartor som finns i regional cykelplan för Blekinge 2024-2033 finns att ta del av på webben.

Läs mer om de utpekade prioriteringarna Länk till annan webbplats.

Här kan du läsa om förslaget till en kustled Länk till annan webbplats.