- Startsida
- Hälsa och vård
- För vårdgivare
- Tandvård för vårdgivare
- Tandhälsoportalen
- Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna som rör Tandhälsoportalen. Hittar du inte svaret på det du undrar över är du välkommen att kontakta vår support.
Frågor om ansökan
Hur fyller jag i ansökningsblanketterna?
På sidan för ansökan och blanketter finns manualer för folktandvården och privata tandvårdskliniker. Du hittar manualerna här
När jag fyller i ansökningsblanketten, vad ska jag uppge under ”kostnadsställe/kliniknummer”?
Detta gäller endast Folktandvården Blekinge och privata vårdgivare som t.ex. Praktikertjänst, som har mer än en tandvårdsenhet kopplat till sig. Kostnadsställe/ kliniknummer är alltså till för att kunna identifiera vilken ersättning som varje tandvårdsenhet hos samma vårdgivare fått. Tandvårdsenhet eller vårdgivare som inte vill ha det specificerat per tandvårdsenhet behöver inte fylla i kostnadsställe/kliniknummer.
Var ska jag skicka min ansökan?
Skicka ansökningsblanketter och bilagor till enheten.tandvard@regionblekinge.se
OBS! Eftersom ansökan innehåller personuppgifter behöver du som arbetar på en privat tandvårdsklinik skicka mailet krypterat. Läs mer här nedan hur du skickar ett krypterat mail med Cryptshare.
Hur skickar jag ett krypterat mail?
Så här skickar du ett krypterat mail med Cryptshare - manual Pdf, 472.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Frågor om access och inloggning
Vad är ett HSA- id och varför behövs det till Tandhälsoportalen?
HSA är en elektronisk katalog som innehåller kvalitetsgranskade uppgifter om organisationer och personer inom vård och omsorg i Sverige. Informationen i HSA används i många tjänster för att invånare och personal ska kunna söka efter kontaktuppgifter och hitta rätt vård på nätet. Tandhälsoportalen omfattas av Patientdatalagen (PDL) som ställer krav på att arbete i systemet måste loggas. Varje unik vårdgivare, tandvårdsenhet och användare måste därför ha ett HSA-id för att denna loggning ska fungera. Läs mer om HSA-id
Behöver all personal ett HSA-id?
All personal som ska ha tillgång till Tandhälsoportalen behöver ha ett HSA-id.
Var beställer jag ett HSA-id?
Du som är anställd hos Folktandvården/Region Blekinge har redan ett HSA-id som är kopplat till ditt SITHS-kort. För dig som jobbar hos en privat vårdgivare finns det privata/kommersiella HSA-ombud som hjälper dig att utfärda ett HSA-id. Se lista på privata/kommersiella HSA-ombud Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer om HSA-id
Jag har tappat bort min PIN-kod till mitt SITHS-kort, hur gör jag för att få en ny?
Kontakta din leverantör av SITHS-kortet/ditt HSA-ombud.
Hur loggar jag in med mitt SITHS-kort?
Sätt i kortet i din kortläsare. Kortläsaren finns antingen inbyggd i ditt tangentbord, dator eller som en extern modul. Klicka på inloggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och välj certifikatet enligt nedan bild. Klicka på OK.
