Kraftsamlingen är slut men arbetet fortsätter med nya resurser

Det är med stor tacksamhet och en hel del stolthet som vi tittar tillbaka på vårens arbete.

När vi startade kraftsamlingen hade vi en tydlig vision och intention men ingen aning om vad arbetet skulle landa i. Vi hade tillit till att angelägenhetsgraden i inbjudan och kraften både i den kollektiva visdomen och den samskapande processen skulle leda oss rätt. Nu har vi haft fyra kraftsamlingsträffar med 50-70 engagerade kollegor och medmänniskor från alla sektorer och nivåer. Vi har också haft möjligheten att lyssna in och laborera tillsammans med ca 40 högstadieelever och är tagna över resultatet.

Vi har lärt oss om alla systems livscykel; hur dom föds, blomstrar och sedan dör för att ge plats åt ett nytt. Vilka roller som är viktiga i systemets olika faser och hur vi kan få förståelse och underlätta för aktörer på andra platser i systemet för att det ska fungera bättre för dom det finns till för.

Vi har insett att frågan om barn och ungas välbefinnande hänger intimt ihop med andra frågor, inte minst hur vi som vuxna väljer att fördela vår uppmärksamhet och vilken medvetandenivå vi är förmögna att hålla.

Vi har lagt våra organisatoriska tillhörigheter och uppdrag i bakgrunden för att samlas runt en brännande fråga som engagerar oss alla både professionellt och personligen. Detta har lett till att vi har kunnat identifiera fem områden som verkar ligga till grund för flera av de problem vi ser med barn och ungas psykiska hälsa i Blekinge. Områdena, som vi valt att kalla systemnycklar, blev utgångspunkt för helt nya initiativ med potential att låsa upp blockeringar i systemet som vi inte skulle kunna åstadkomma om vi enbart verkade i våra indelade organisatoriska tårtbitar.

Nycklarna innefattar:
Bättre och fler relationer över gränser
- Unga och vuxna möts jämlikt.
- Samskapa mot samma mål.
- Tillit mellan generationer och roller.

Större fokus på inte förmågor och känslighet
- Bekräfta känslighet och kreativitet mer än prestation och leverans.
- Skapa plats för medveten närvaro, kravlöshet och utforskande.

Mer närvarande viktiga vuxna
- Motstridiga krav skapar stress.
- Vuxna som orkar leka och vara i det allmänmänskliga med barn och unga.

Synvända i hur vi förstår och agerar på utmaningar
- Utveckla både verktygslåda och förmåga att förstå komplexa utmaningar.
- Träna in nya beteende som utmanar det invanda.

Bättre struktur för inflytande och medskapande
- Hälsa hänger ihop med känsla och delaktighet.
- Det behövs platser i offentliga strukturer där de jämlika mötena sker och
resultaten av dom tas omhand.

Projektet kommer hädanefter att utveckla systemnycklarna och de initiativ som har tagits fram utifrån dom för att säkerställa att vårt fortsatta arbete riktas mot rotorsaker och därmed är mer effektivt och bestående än att lindra symtom.

Vi har hittills mötts av ett stort mod och en längtan efter förändring. Alla har visat mod och vi tror också att vi alla har fått en skjuts i vår egen inre utveckling vilket påverkar både inställning och beteende på hemmaplan. Vi har överbryggat strukturella hinder genom att bygga relationer med människor på andra platser i systemet. Detta hjälper oss i vår fortsatta gemensamma strävan. Dessutom har vi beviljats 3,9 miljoner från ESF-rådet för att utveckla arbetet ytterligare. Det var ett väldigt glädjande besked inför hösten! Rådet skriver bland annat i sin motivering: ”Projektet ska använda sig av en intressant metod för att ändra systemet vilket bedöms ha god potential för att bidra till strukturförändring med varaktiga resultat.” Läs mer om det här: 3,9 miljoner till fortsatta satsningar på ungas psykiska hälsa i skolan - Region Blekinge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så vi går en spännande höst till mötes och vi ser fram emot att jobba med förnyad kraft för ett mer hälsofrämjande system för barn och ungas psykiska hälsa i Blekinge.

Stort tack för alla givande möten och nya bekantskaper vi har fått göra under våren!

Hälsningar,
Anna och Hilda