Workshopserie: Kraftsamling för äldres psykiska hälsa i Blekinge

Under 2024 inleds ett arbete för att skapa förändring på samhällsnivå för äldres psykiska mående i Blekinge.

Om workshopserien

Syftet med kraftsamlingen är att stödja samhällsaktörer och engagerade personer att gå bakom de givna svaren och hitta nya vägar.

Som ett första steg i kraftsamlingen möts till hösten olika aktörer från hela samhället i en workshopserie på tre träffar. I worskhopserien lär vi tillsammans om vad som påverkar äldres psykiska hälsa/ohälsa och hur vi som enskilda individer, organisationer eller tillsammans kan förbättra vårt arbete.

Till vår hjälp har vi en processarbetsgrupp som representerar en del av de samhällsaktörerna som möts i kraftsamlingen. De kommer från professionen, föreningslivet och näringslivet och har varit med i utformandet av inbjudan och del av upplägget kring kraftsamlingen.

Processarbetsgruppens deltagare

Inga-Maj Andersson, Nogersunds hembygdsförening

Isabella Berggren, Handelsföreningen i Sölvesborg

Christel Hammar Malmgren, Regionala pensionärsrådets ordförande

Irene Lundén, SPF Sölvesborg, styrelseledamot

Sofia Lindqvist, Sölvesborg-Mjällby Sparbank

Kristina Borén, sjukgymnast, medicinskt ansvarig för rehabilitering, Karlskrona/Ronneby

Marie Persson, psykolog, Minnesenheten, Region Blekinge

Carina Svärd, folkhälsostrateg, Region Blekinge

Projektgrupp

Christina Wieslander, projektledare, Region Blekinge

Christina Hallberg, projektledare, anhörigsamordnare Sölvesborgs kommun

Christina Nordin, mötesplatschef, Sölvesborgs kommun

Processledare

Kajsa Balkfors

Första träffen

Utforska möjligheter och utmaningar tillsammans

Tid: Tisdagen den 10 september klockan 10:00–15:00

Plats: Duvans mötesplats, S:t Ibbsgatan 1D, Sölvesborg

Andra träffen

Lära av erfarenheter och omsätta initiativ

Tid: Onsdagen den 16 oktober klockan 10:00–15:00

Plats: Marinmuseum, Stumholmen, Karlskrona

Tredje träffen

Integrera lärdomar, fördjupa och gå till handling

Tid: Fredagen den 22 november klockan 10:00–15:00

Plats: Kreativum Science Center, Strömmavägen 28 C, Karlshamn

Mellan träffarna testar vi idéer och frågor i våra olika kontexter för att samla värdefulla erfaren-
heter för att möjliggöra en förändring som spelar roll. Det kommer också finnas möjlighet till
digitala frukostseminarier kring kunskap och
frågor som deltagarna vill lära mer om.

Anmälan och mer information

Klicka här för att komma till anmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Klicka här för att ladda ner inbjudan till workshopserien. Pdf, 450.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Inför träffarna erbjuder vi en digital informationsträff den 20 augusti klockan 08:00–09:00.

Mer information om höstens arbete kommer också att finnas och uppdateras här på webbplatsen.